אתה בעל עסק הזקוק לשטחי אחסון? או אולי אתה שוקל לפתוח מחסן לאחסון סחורות? בכל מקרה, עליך לדעת שהפעלת מחסן דורשת קבלת רישיון עסק מהרשות המקומית. ללא רישיון עסק תקף, הפעלת המחסן תהיה בלתי חוקית ותחשוף אותך לקנסות כבדים ואף לצו סגירה כפויה של המקום. במדריך זה נסביר הכל על רישיון עסק למחסנים.

קיימים מספר סוגים של רישיונות עסק הנדרשים לפי סוג הפעילות והסחורות הנאחסנות:

  • רישיון למחסן כללי - נדרש לכל מחסן ששטחו מעל ל-50 מ"ר, פריט רישוי 6.1 בצו רישוי עסקים, המשמש לאחסון סחורות "רגילות" שאינן מוגדרות כמסוכנות כמו ציוד, ריהוט, מוצרי צריכה ועוד.
  • רישיון למחסן חומרים מסוכנים - חובה לקבל רישיון מיוחד זה לאחסון חומרים המוגדרים כמסוכנים לפי פקודת הבטיחות בעבודה כגון דלקים, גזים, חומרי הדברה, חומרים רדיואקטיביים ועוד. רישיון זה כרוך בדרישות בטיחות ואחסון מחמירות יותר.
  • רישיון למחסן לתוצרת חקלאית - מחסנים לאחסון תוצרת חקלאית טרייה המתאימים לשמירה על טריות המזון וחייו.
  • רישיון למחסן לאחסון ציוד רפואי - מחסנים לאחסון ציוד רפואי, תמרוקים וחומרים רפואיים - שטחו צריך להיות מינימום 25 מ"ר - טעון באישור מחלקת רוקחות משרד הבריאות הנפתי באזורכם.
  • רישיון עסק למחסן מזון - מחסן המשמש לאחסנת מזון טרי או מזון ארוז הדורש תנאי אחסון מבוקרים - מתחלק למזון שדורש קירור וככזה שדורש תנאי אחסון נאותיים (יבשים), חייב לקבל רישיון עסק ייעודי למחסן מזון. ללא רישיון זה, אחסון המזון יחשב כלא חוקי ויוביל לסנקציות.

 

תהליך קבלת רישיון עסק למחסן

בכדי לקבל רישיון עסק למחסן עליך לעבור את השלבים הבאים:

1. איתור מבנה מתאים - המבנה המיועד לשמש כמחסן חייב לעמוד בחוק תכנון הבנייה, והייעוד שלו נדרש להתאים לאחסנה הנדרשות על-ידי הרשות המקומית, בדיקת היתכנות באמצעות משרדנו - אדריכל רישוי תאפשר לך לקבל דו"ח בדיקה.

2. הגשת בקשה לרישיון עסק - יש להגיש בקשה לרישיון עסק לרשות המקומית בצירוף טופס מלא, תוכניות המבנה, הוכחת בעלות וכל המסמכים הנדרשים עבור סוג המחסן - משתנה בהתאם לפעילות.

3. ביקורת שטח ובדיקת עמידה בתנאים - לאחר קבלת הבקשה, פקחים מטעם הרשות יגיעו לבדוק את המבנה והסביבה ואת עמידתם בכל התנאים והדרישות החלים על פי חוק. ייתכן ותידרש התקנת ציוד בטיחותי, שילוט ועוד בהתאם לממצאי הביקורת.

4. קבלת רישיון עסק - לאחר הסדרת כל התנאים והתשלום, הרשות תנפיק לך רישיון עסק.

 

קבלת רישיון עסק חוקי למחסן חשובה מהסיבות הבאות:

  1. פעילות חוקית - בלי רישיון עסק, הפעלת המחסן הינה בלתי חוקית ותחשוף אותך להליכים פליליים מול הרשות המקומית.
  2. עמידה בתקנות ודרישות - התהליך מבטיח שאתה עומד בכל התקנות והדרישות החלות על מבנה המחסן ופעילותו.
  3. יבוא / שחרור סחורה מהנמל - על מנת לשחררר את הטובין שלך מהנמל - יידרש להציג רישיון עסק למחסן אשר מהווה נקודה לתפוצה - בד"כ מדובר על אחסנה של מזון, תמרוקים וחומרים מסוכנים.
  4. תקן בטיחות ותברואה - המחסן והסחורות המאוחסנות בו יהיו בטוחים לך, לעובדים ולסביבה.
  5. ביטוח - במקרה של תאונה או אירוע כלשהו, רישיון עסק חוקי יקל על קבלת כיסוי ביטוחי והגנה משפטית.
  6. אמינות עסקית - רישיון עסק מקנה לעסק שלך מראית עין חוקית ואמינה בעיני ספקים, לקוחות ורשויות.

לסיכום, הפעלת מחסן לאחסון כרוכה בקבלת רישיון עסק כדי לפעול בצורה חוקית, בטוחה ומקצועית. כדאי להיערך היטב ולהשלים את כל התנאים הנדרשים בכדי שהרשות תנפיק לך רישיון תקף כחוק, משרדנו מעניק ליווי מלא לבעלי העסקים אשר מעוניינים לקבל את הרשייון במהירות ובמקצועיות - זו המומחיות שלנו.

"אני נהנה ללכת לעבודה, אמר: האדם מולי, כאשר הבוס שלו מעביד אותו קשה אך כבר מההתחלה מתייחס אליו כמנהל צוות"
לא ידוע