בתאריך 3.12.2017 אישרה ממשלת ישראל, ביוזמת משרד הפנים, את עקרונות הרפורמה החדשה ברישוי עסקים, דבר אשר מפחית את הרגולציה הבירוקרטית לעסקים הקטנים בסיכון נמוך. חוק רישוי עסקים, כפי שהיה עד היום, אינו מבחין בין עסקים "מסוכנים" גדולים לבין עסקים קטנים. ההשוואה בחוק רישוי עסקים וההתייחסות זהה לכולם, כל הבדל, ומכאן שהרפורמה החדשה נועדה לאפשר את ההבחנה הזו. הוצאתו של רישיון עסק אורכת כשנה בממוצע (תלוי ברשות המוניציפלית). אלו הם 12 חודשיים שבהם בעל העסק מוגדר למעשה כעבריין, מה גם שברשויות מרכזיות יוגש נגדו כתב אישום בגין ניהול עסק ללא רישיון. משמעות הדבר היא הליך משפטי הכרוך בייצוג עורך דין, בטרחה ובבזבוז של הרבה זמן יקר.
מניסיוננו, הרפורמה האחרונה יצרה מפריד אחיד בין גורמי האישור, אך הדברים בשטח אינם משקפים את הרפורמה ליצירת אחידות, ויש עדיין גורמי אישור המבקשים דרישות שונות שאין להן כל בסיס. זו הסיבה לכך ששוכרים את שירותינו, בהיותנו משרד מומחה המשמש בקרה לדרישות הגורמים, דבר הבא לידי ביטוי בסופו של דבר בחיסכון כספי עצום.
אז מה ברפורמה הזו יעשה שינוי משמעותי בהליך הרישוי?
1. רישוי דיפרנציאלי – צו רישוי העסקים יחולק לשלוש קבוצות סיכון, כל קבוצה לפי רמת המורכבות הייחודית לה. לצורך העניין:
- קבוצת סיכון א' כוללת עסקים כדוגמת קיוסק, מספרה, מוסך ומכבסה. כל שיידרש ממנה הוא לחתום על תצהיר שיוגש על ידם לרשות המקומית, כולל כל המסמכים המתבקשים, לרבות בקשה לרישיון עסק (המופק על ידינו). בתוך 21 יום ממועד ההגשה הם יקבלו רישיון בהליך מזורז.
- קבוצת סיכון ב' כוללת עסקים כדוגמת מזנון, בית קפה, חניון ואף מלון. שוב יידרש להגיש את המסמכים השונים כולל הבקשה לרישיון ולתצהיר, כשהם חתומים מול עו"ד, ובתוך 45 יום ממועד ההגשה הם יקבלו רישיון בהליך מזורז.
- קבוצת סיכון ג' כוללת עסקים מורכבים, ושם יישאר התהליך כפי שהוא כיום.
2. לוחות זמנים קבועים – הן לרשויות והן לגורמי האישור – בהם משרד הבריאות, איכות הסביבה ועוד – יוקצב זמן למתן תשובה חיובית או שלילית. היה ולא עמדו בזמן שנקבע – יינתן אישור אוטומטי לרישיון.
3. האחריות עוברת לבעל העסק – עד היום הייתה האחריות להפעלת העסק בסמכות הרשות המקומית. כיום הדברים שונים. בדומה לתצהיר כבאות, כך יהיה גם רישיון העסק, קרי לא עוד דרישות מחמירות כנגד בעל העסק הקטן, אלה מפרט אחיד שבעל העסק מתחייב לעמוד בו כל עוד רישיונו בתוקף.
4. חיזוק האכיפה – עם התצהיר באה האכיפה, כדי שעסקים לא ינהלו עסקים עם רישיון, ועל פי שיקולם הטילה הממשלה סנקציה האומרת שאדם אשר הצהיר על תצהיר כוזב – לרשות תהיה אפשרות להטיל אכיפה מוגברת כלפיו ואף לבטל את הרישיון לאלתר. מדובר על כלי ענישה הנמצא בידיהם של המפקחים. יש שני צדדים למטבע, ויהיו כאלה שינצלו את הרפורמה לטובתם.
5. ודאות בפיקוח – הממשלה הטילה הגבלות זמן לגורמי האישור השונים, והמשמעות היא שכך ייאלצו גורמי האישור והרשויות לתגבר את שורותיהם בתקני כוח האדם. מה זה אומר בעצם? עד היום היו ניתנות דרישות מצד גורמים שונים ללא כל בקרה, וברגע שבעל העסק היה פועל לפי הדרישות, בביקורת השנייה ניתנו עוד דרישות. תופעה זו אינה אפשרית כיום, ויוסדר מנגנון המפקח על דברים מסוג זה.
6. הקלות רוחביות – תוקף הרישיון בפריטי רישוי מסוימים יוארך בצורה משמעותית, כך שההליך לא יחזור על עצמו בכל שנה. נוסף על כך, לעסקים קטנים יהיו הקלות בנושא חוק הנגישות, ואף צוין כי במקרים חריגים יינתן רישיון עסק הפועל עם חריגות בנייה.
חשוב להבהיר כי החוק כבר אושר בממשלה. לדברים ייקח זמן עד שנרגיש זאת ברשויות השונות, והעסקים שייהנו מכך אלו העסקים העתידים להיפתח (אינו רלוונטי לעסקים שכרגע בתהליך).
עדכון!! בתאריך 19.7.18 פורסמו הרשומות החדשות שיכנסו לתוקפן בשנת 2019 להלן: הרפורמה החדשה ברישוי עסקים 2019