עומדים לקראת ביקורת? מי מאתנו לא מרגיש את הלחץ הטמון לפני הגעת ביקורת? המאמר הבא יעשה קצת סדר בדברים, ואולי יעזור להפיג מעט את המתח.
מי שהתנסה בעבר יודע, שהתהליך במתן אישורים לעסקים טעוני רישוי עסק, היה מלווה בקושי רב, זמן ומאמץ. ולכן, הפקות לקחים שנעשו הובילו להחלטה במשרדי הממשלה על עריכת הליך מקדים שנקרא חוות דעת מקדמית.
כיום, במלאכת הקמת עסק / שיפוץ ובניה מתקיים הליך מקדים בכל משרדי הממשלה, גם בהתייחס להקמת גשר או מחלף, עסקי המסעדנות, הקמת בית חולים או מרפאה הכול מתחיל בחוות דעת מקדמית. חשוב לציים, חוות דעת זו אינה מקנה רישיון עסק, אלא מציגה סוג של מידע על אופן התהליך שיתרחש, וככל שבעל העסק ייצמד לתכנית שאושרה במסגרת החוות דעת מקדמית הוא עתיד לקבל את הרישיון עסק.
כמו כן, השלב האחרון לקראת קבלת הרישיון בכל עסק חדש מתחום המזון, הוא ביקורת בעסק של נציגי הרשויות כשהעסק כבר פעיל. מטרת הביקור היא לבחון את העסק ולוודא כי הוקם על בסיס תוכניות מאושרות בחוות הדעת המקדמית והפרשה הטכנית שאושרה.
טרם ביקורת זו, בעל העסק יכול להפעיל את העסק בהסתמך על האישור לחוות הדעת המקדמית.
חשוב לציין, כי לעיתים, ביקור של נציג הרשויות יעשה תמיד בתאום מראש ובנוכחות של מנהל המקום (קביעה משפטית), אך המצב בשטח מציג תמונה בה הנציגים מגיעים ללא תיאום.
שימו לב, יש לתת התייחסות רבה לביקורת משרד הבריאות, עתיד העסק תלוי בכך.
*הערה חשובה: קרו מצבים בהם העסק הוקם לפי התוכנית המאושרת ואף הושקעו כספים רבים בשיפוץ ובציוד חדיש, ולכאורה העסק פועל בדיוק לפי הפרשה הטכנית, אך בביקורת שהתקיימה התגלו ליקויים בשטח לאחר, וזאת לאחר שהעסק התחיל לפעול, להלן דומאות לליקויים שנמצאו:
- "יש קליפות ביצים במקום שאסור שיהיו"
- "בגדי עובדים נצפו על הפס החם"
- "ירקות לא שטופים נראו במדור הסלטים אשר מוכנים להגשה"
- "העובדים נצפו ללא כיסוי ראש וזקן" (במפעלי מזון)
- "עפר סיגריות בשטח העסק"
- "שימוש בקמח ללא ניפוי"
- "אחסנת מוצרי אריזה על הרצפה"
- "אין סימון על גבי חומרי הגלם"
- "ארון חומרי ניקיון נמצא פתוח"
- "בוצע שימוש בסכין יפני במדור הכנות"
- "נמצאו דפי אפייה מתחת לכיורים"
- "אוכל של עובדים ברחבי העסק"
- "בעת הביקורת לא הוצג אישור על פינוי בור מפריד שומן"
- "בעת הביקורת הוצג חומר לשטיפת ירקות לא תקני"
- "חסר מסמך המעיד על התקנת מז"ח"
- "נצפו פחי אשפה ללא מכסה בשטח המטבח"
- "נצפו מספר קרמיקות שבורות"
- "יש להסיר ניילונית ומדבקות ממתקני קירור ומשטחי נירוסטה"
- "יש להקפיד על ניקיון תעלות ניקוז"
- "יש להתקין שילוט לחדרי העבודה ולחדרי הקירור בכל המדורים"
- "נצפו מעופפים במדור + אין תיק הדברה"
ואלו רק חלקים מסעיפים אמתיים שנכתבו בשלל דו"חות של מפקחים בעסקים אשר אנו ליווינו בעבר ובהווה, דרך אגב, ההערות לרוב חוזרות על עצמם, והסעיפים הנ"ל מהווים דחייה אפשרית של מתן אישור לרישיון העסק המיוחל.
אז איך אפשר להתכונן לביקור משרד הבריאות בעסק?
מלבד ההערות שאפרט כאן, חשוב שבעל העסק אשר ילווה את המפקח/ת יכיר את העסק שלו, הכרות מלאה, וידע לתת תשובות נכונות שיש להן תיעוד, ומה שאינו יודע שיכתוב לעצמו ויספק תשובה עתידית לכל שאלה מקצועית שתישאל במהלך הביקור בעסק, להלן רשימת 10 הנקודות שחשוב להכין ולשנן מראש:
- ניהול ותיעוד – יש להכין מראש ולהניח במקום מסודר ונגיש את המסמכים הבאים:
- תכנית מקדמית ופרשה טכנית מאושרות מקוריות.
- תיעוד תיק עובדים עם בקרה בריאותית.
- ניהול רשימה מלאה של ספקים מאושרים והזמנות רכש חתומות על ידי הווטרינר המקומי (עוף/בשר/דגים).
- עותק זמין של תפריט העסק עדכני (לפי הימים בשבוע).
- פרוטוקול מעקב תקינות מתקני קירור - אינדיקטורים.
- מסמכי בקרת מזון ממעבדה מוסמכת.
- תיעוד חודשי/שבועי לביקורות של מדביר מוסמך.
- ניהול שגרת ניקיון יומית/שבועית/חודשית/שנתית.
- ניהול פנקס להדרכת עובדים.
- סדר וניקיון - יש לסדר את המקום ולסלק פסולת נייר, קליפות ביצים, בדלי סיגריות, סמרטוטים ישנים, כלי עבודה של תחזוקה, כוסות קפה וכו', משטח העסק.
- המבנה - יש לוודא שלמות המבנה. כולל שלמות אריחים, רצפה יבשה, צבע, איטום רשתות לחלונות ולדלתות, טיפול בנזילות, התקנת דלתות היכן שנדרש, ניקיון תעלות ניקוז וכו'
- תנאי אחסון – לדוגמא: במחסן יש להרים את הסחורה 30 ס"מ מעל לרצפה, אסור לאחסון אריזות או כל דבר אשר מיועד למזון על הרצפה.
- עובדים - לוודא כי העובדים נמצאים עם כיסוי ראש ולבוש נקי, ידיים נקיות וללא ציפורניים, בנוסף חשוב למקם לוקרים באזור האחסנה, לרכז תיקים, בגדי עובדים וציוד אישי.
- שילוט - יש לשלט את כל מדורי העבודה לדוגמא:
- מדור ירקות גלם
- מדור שטיפת כלי מטבח
- מדור דגים/בשר/עוף/ירקות/הכנות
- מקרר גלם
- מקפיא
- ארון חומרי ניקיון
- מקרר הפשרה וכו'.. קישור להורדת שילוט עבור המטבח
- תקינות הציוד - יש לוודא תקינות וניטור מתקני הקירור שלכל מקרר יש מד טמפ' תקין, החלפת אוויר בכל חלק וחלק בעסק (ונטה, מיזוג אוויר, חלון), ניקיון סנני המיזוג.
- אישורים ובדיקות - יש לוודא שיש מים חמים (גם אתמור זה טוב), למדיח כלים – התקנת מז"ח ומרכך מים, סבון ומגבונים היכן שנדרש, אישור תקינות והחלפת סננים למנדף, אישור ריקון מפריד שומנים,
- חיוך - קבלו בסבר פנים ובנימוס את המפקחים, שקיפות מלאה – תזכרו הם ראו כבר את מה שהספקתם לשכוח.
- סיכום - דרשו סיכום מלא בכתב.
אז מה עושים אם לא צלחנו את הביקורת?
ממשיכים, תוך מתן תשומת לב מלאה לליקויים וטיפולם, משרד קלוד אדריכלים התמודד מול כל המצבים (אפילו הגרועים ביותר) דו"ח פעילות מתוקנת זו ההזדמנות שלכם לתקן את כלל הליקויים ולזמן את המפקח/ת לביקורת חוזרת.
הזימון יעשה אך ורק לאחר תיקון הליקויים תוך מתן מענה מלא ומדויק לכלל ההערות שנכתבו בדו"ח, כאן ההזדמנות של בעל העסק "לכפר" על הבעיות שנמצאו ולתקן את הבעיות.
חשוב שהדו"ח יוגש ברמה שלה מצפים במשרד הבריאות, תוך התייחסות לתיעוד הבעיה – מתן הפתרון ואף הערות בעל העסק / השגה לגבי הערה ספציפית שלדעתו אינה מוצדקת, אנחנו בני אדם ולעיתים אנו טועים, אז ככל ועיקר הטענה תהיה ברורה ייתכן והליקוי יוסר והדבר יתקבל בצד השני, ועל כן, מומלץ להיעזר בבעל מקצוע בכתיבת מסמך תיקון הליקויים.
משרדנו ישמח להעניק לכם ייעוץ ראשוני טלפוני ללא עלות ואף להתקדם ולהעניק שרות מקצועי בכתיבת הפעילות המתקנת, להגישה בפורמט הרצוי והמקובל ולסייע לבעל העסק לצלוח את הביקורת של משרד הבריאות בצורה מקצועית ומהירה.